En annan syn på aborter

Läs först denna artikeln och sedan resterande av inlägget så är det lättare att förstå mina åsikter.
"Dags för samhället att nyansera synen på aborter"

Det finns för och nackdelar med allt.
I artikeln tar dom upp att de fria aborterna i Sverige kostar väldigt mycket och att man borde ändra reglerna
så att man får betala sin abort själv om det inte är något fel på fostret.

Om vi tar upp det som en pengafråga. Vi säger att 15/20 aborter är p g a att man blivit oönskat gravid.
Med de nya reglerna skulle dessa 15 tjejerna va tvungna att antingen betala en abort eller behålla barnet.
Vi säger att 5 av dessa har råd att göra abort. Då återstår det alltså 10 stycken som är tvugna att behålla sitt barn eller adoptera bort det.
Och vad kommer dessa 10 tjejer kosta samhället sen då. Har dom inte råd att göra abort,så har dom inte heller råd att försörja verken sig eller sitt barn.

En till sak när det kommer till att man ska behöva betala för sin abort. Det kommer ju bli tjejen isf som får stå för det. Killen kan ju utan problem komma undan, då det är svårt att bevisa att det är han som är pappan till barnet.
Och det är ju inte heller rätt.

Men jag tycker inte man ska ta lätt på aborter. Det är något stort och ska INTE användas som preventivmedel.
Själv har jag gjort 2 aborter i mitt liv. Jag har blivit gravid vid fel tillfälle i livet. Själv hade jag velat behålla men det är killarna som inte velat bli pappor. I dag är jag glad att jag inte behållt. Då det inte hade varit rätt mot barnet. Jag va ung,gick i skolan och inga pengar.
Men nu kommer det säkert folk som tycker att jag borde ha adopterat bort i stället, men det skulle jag aldrig klara.

Detta inlägget började egentligen med att en vän till mig lagt upp denna artikeln på fb, och en diskussion va snabbt igång.
Det va någon som berättade om en kvinna som gjort typ 15-25 aborter under en 3årsperiod.
Tydligen va denna personen prostituerad och tyckte det va billigare att göra abort.
Men vad jag kommer ihåg så betalar man ändå en kostnad när man gör abort när man är 20+. Visst inte mycket, men ca 400kr tror jag det låg på. dvs. det är billigare att skaffa sig en spiral som håller i 3-5år än att betala typ 20 aborter, som blir 8000kr. En spiral kanske kostar 1000kr.
Jag tycker att det borde finnas en gräns på antal aborter en person i regel får göra.
Kan ju inte vara bra för kroppen att göra abort heller. 
Som denna personen som gjort så många aborter borde ju nästan sterilisera sig.
Om en person gör abort på abort på abort, borde det finnas regler/lagar som gör att man måste ge den här personen hjälp på annat sätt, för då är det något som inte stämmer.

Åsikterna i abortfrågan är så olika. Inget är,som dom skriver i artikeln,rätt eller fel.
Visst ska man få råda över sin egna kropp. Men det måste finnas regler med, som gör att man inte kan använda abort som preventivmedel.

Skulle kunna skriva hela dagen. Då åsikterna är många och oeniga.
Men min generella åsikt är att vi bör ha kvar fri abort, men med regler som gör att det inte går att utnyttja det.

Varsågod och kritisera och kom med egna åsikter.

Kramar

Kommentarer
Postat av: Viktor Alex

För samhället är inte aborter en så stor kostnadsfråga. Det görs mellan 30000 till 38000 aborter per år i sverige. Det är inte så vansinnigt stora kostnader i kontrast till befolkning som är i knullande läge. (38000x8000=304m kr).



Visst håller jag med om att aborter inte borde användas som preventinmedel men den åsikten för mig handlar inte om kostnadsfrågan utan snarare för individens eget välmående.



Sedan så bör det inte vara en kostnadsfråga om man får abortera eller ej, som med all form utav sjukvård så bör den vara samma för alla och inte ett ekonomiskt priviligie.



Du tar själv upp en problematik med detta som jag ser som väldigt intressant,

Om man inte har råd att betala abort, har man inte råd att ha ett barn.

Men det är då man tvingas att behålla barnet.. Då sitter man i en ganska sliten sitts, tvingas föda ett barn för att sedan tvingas adoptera bort det eller ha barnet själv på för lite pengar?



Om man vänder på det istället.. Dvs om man inte har råd att abortera så får man aborten gratis, men om man har råd att abortera så får man betala själv.

Men det är ju en hel del andra problem med den metoden =)



Fel på foster eller ej, jag tycker att aborter skall vara den gravida personens val och inte plånboken.

Men det finns självfallet problem med att folk aborterar "i onödan" istället för att använda preventinmedel, men det är inget vi ändrar på genom att tvinga folk att behålla barn för att de inte har råd med aborter.

Det är något vi behöver information till folk för.



Sedan om man skulle sätta regeln att friska foster får man betala själv för aborten så skulle kostnaden för samhället bli för stor första gången en människa behöver föda mot sin vilja när man inte har råd, Det är en sammhällskostnad för mig större än 304m..



Så fria aborter GO!

2011-04-19 @ 15:30:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0