Kony hit och Kony dit

Jag har inte kollat på videon som många delat på facebook, men har inte behövt detta då information om den finns överallt.

Men vad är det för nytt med att unga män tvingats från sina familjer i unga år för att uttkämpa krig åt idioter.
Detta har pågått i många många år. Finns ju t o m filmer och dokumentärer som handlar om just detta.
Och vad är skillnaden nu? Jo att nu är det en organisation som vill att man ska skänka massa pengar till dom för att dom ska kunna leta reda på den person som orsakat så mycket lidande i Uganda. Men hur kommer det sig att dom inte vill redovisa vart pengarna dom redan fått in har gått till?

Helt klart ska man uppmärksamma detta som med allt annat lidande i världen, och visst ska man i den mån man kan,hjälpa till.

Jag kan inte ha så mycket åsikter om självaste IC(Invicible Children), då jag inte läst så mycket om dom egentligen.
Men vad är det som gör att dom samlar in pengar världen över för att jaga en diktator som varit försvunnen sedan 2003? Och det är inte småsummor dom ber om heller. 
Och vad är det i dessa paket man kan beställa?


Jag skänker gärna pengar till organisationer som har i syfte att förändra ett land. T ex genom att utbilda befolkningen till att kunna bygga upp ett bättre samhälle. 
Skulle t o m kunna tänka mig att åka som volontärarbetare till länder där det behövs.

Men jag är himla skeptisk till den här kampanjen som alla verkar så betuttade i... ge mig bevis på att pengarna kommer till det ändamål det är ämnat så kan jag nog tänkas ändra uppfattning.


Vill tillägga att jag himla dålig på att formulera mina tankar och åsikter. Men jag är iaf skeptisk till hela den här kampanjen. Men tycker så klart att vi ska uppmärksamma väldens orättvisor och hjälpa till i den mån vi kan.

Ha en bra dag!
Kramar

Kommentarer
Postat av: Johan

Men Jennifer. Du har ju missat hela poängen för kampanjen.



Det handlar om att natten mellan 20-21e så skall så många personer som möjligt i världen sätta upp affischer och dylikt för att få stormakten att förstå, från folket, att vi bryr oss och att de bör och ska etablera marktrupper i Afrika med deras teknologi, så att tillsammans med Afrikanska trupper kunna hitta Kony.

Organisationen, IC, kommer inte kunna göra det. De har varken befogenheter, resurser eller utbildningen.



Kony är högst upp i listan på ICC, men få vet om honom då det förs bakom ljuset. Detta är helt enkelt en kampanj, 2012, för att få ner en av de största rebeliska ledarna, genom stormakterna!



Vidare handlar det inte att män tvingas från deras familjer. De, liksom kvinnor, blir bortrövade och dödade om de inte följer order.



Inte någonstanns i deras kampanj, framförallt filmen, så ber de om pengar för att finansiera deras kampanj. Man kan donera till dem, och man kan köpa ett "kit" med affisher, som är ett +/- spel.



Vill du se en redovisning? Här:

www.invisiblechildren.com/financials.html



Det finns en anledning till varför så många sprider detta, jämnfört andra hjälporganisationers kampanjer.

Se filmen vettja..

2012-03-08 @ 14:02:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0